[Tutorial] Memasang RSS Feed Pada Banner Blog



Dah lama rasanya aku tak tulis tutorial macam ni. Yela, pada entri-entri yang aku tulis sejak kebelakangan ini semua pasal software-software Windows. Jadi hari ini aku akan tulis pasal cara masukkan RSS Feed kat banner blog pulak. Pernah dengar Cisdel.Com? Jika belum, pergi la melawat blog tu. Pasti korang akan berkata Cisdel. Betul tak Topo? Apa kena mengena Cisdel.Com ngan tutorial ni. Di pendekkan cerita, mesti korang rasa pelik/ingin tahu macam mana Topo letakkan RSS Feed kat banner blog Cisdel kan. Selepas di selidik, aku berjaya melakukannya. Sekarang aku nak kongsi dengan korang plak. Ilmu mana boleh kedekut, tul tak?

Tak paham lagi. Ok la, perhatikan kedua-dua gambar dibawah. Satu sebelum aku pasangkan RSS Feed padanya, satu lagi selepas aku pasangkan RSS Feed. Teruja tak? Nak tau cara nak buat? Teruskan membaca.


Sebelum RSS Feed Dipasang


Selepas RSS Feed Dipasang



Langkah-Langkah

1. Sediakan Banner Blog. Aku beranggapan korang telah mempunyai Banner blog yang mahu digunakan. Pastikan banner korang berformat .GIF

2. Upload banner tersebut pada laman web yang selalu korang gunakan. Contoh : Imageshack.us

3. Log masuk ke dalam akaun Feedburner korang. Sekali lagi aku beranggapan korang mempunyai akaun di Feedburner. Pilih Feed blog yang korang mahu gunakan.


4. Pada bahagian tab seperti gambar diatas, klik pada Publicize


5. Pada sidebar pada bahagian kiri korang, klik pada Create New yang berada pada kolum Headline Animator


6. Pada bahagian Theme, klik pada drop down menu dan pilih Provide your own background


7. Ambik URL banner yang korang telah upload pada langkah 1 & masukkan pada box Image URL dan klik Load. Sekali lagi aku tegaskan, pastikan banner korang berformat .GIF


8. Sesuaikan warna, size, & lain-lain mengikut kehendak korang. Klik pada save jika sudah selesai.


9. Korang boleh melihat hasilnya selepas mengklik button save tadi. Untuk memasangkan pada blog, korang pilih jenis blog korang pada bahagian Add to dan klik pada Next selepas memilih jenis blog.


10. Aku beranggapan korang menggunakan Blogger/Blogspot. Satu popup akan keluar sebaik sahaja korang klik button Next tadi. Korang boleh memilih untuk memasukkan fungsi Grab This atau tidak. Seterusnya, klik pada button Add to Blogger


11. Paparan seperti diatas akan keluar selepas itu. Pilih blog jika korang mempunyai lebih dari 1 blog. Jika korang tidak mahu menggunakan code yang diberi, korang boleh mengambil link banner tersebut seperti yang di highlight kan seperti gambar.

12. Jika korang mahu membuat text box seperti tab Banner pada bahagian kanan footer blog ini, korang hendaklah mengikut tutorial mengenai Text Box yang ditulis oleh aku sebelum ini. URL Entri - Memasang Text Box

p/s : Selamat mencuba.


11 Comments

  1. this is cool.. thanks for the guide! =)

    ReplyDelete
  2. Tq all.. jom kita buat ramai... baru macam style...

    ReplyDelete
  3. Bagus gak! Nak buat juga ler~~da lama mencari rahsia ni huhu

    ReplyDelete
  4. owh..banner...

    akhirnya rahsia cidel terbongkar...ek

    ReplyDelete
  5. oowh..cidel buat macam tu ker?? ingat kan dye edit setiap hari..hehehe...bagus tutorial ney macam ney..isyallah kery nak buat jugak..hehe

    ReplyDelete
  6. cisdel!!! ko dah dedahkan rahsia aku..
    sila bayar...

    ReplyDelete
  7. mmg cun abis
    banner blog aku 125x125
    boleh ka?

    ReplyDelete
  8. bagus gak kan kalau letak rss feed pada banner ni,terima kasih bro sebab berkongsi kat sini

    ReplyDelete
  9. @Wan - Tak kisahla bape saiz pun.. tapi jangan la beso gabak plak...

    @Wazy - Hehe.. tuela.. baru nampak cam style kan?

    ReplyDelete
  10. dah lama aku cari tutorial ni.. dapat membantu saya.. thank's...

    Zalam ziarah..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post