Memasang Text Box

Assalamuaikum. Kenapala sejak akhir-akhir nie aku asyik post tutorial. Seronok betul wat tutorial nie. Hehe. Padahal sebabkan nak try pasang kat blog sendiri. Hm.. Takpe la. Tutorial nie pun aku wat disebabkan seorang rakan maya aku dari Scukz.Com iaitu Juju mahukan button link untuk blog ini. Sememangnya aku memang bercadang untuk berbuat demikian. Tetapi, bukanlah sekarang. Wat Juju, button link ni hanya sementara. Jika aku dah dapat idea aku akan uploadkan dan letak di blog ini.

Okla. Kembali kepada topik entri ni iaitu 'Memasang Text Box'. Selalunya orang pakai coding nie untuk letak di sidebar. Tak silap aku, Blogger dan Wordpress boleh guna coding nie. So, pada user Wordpress, sila sahihkan kenyataan aku nie. Ada dua jenis coding yang aku tunjukkan. Nak tahu? Teruskan membaca.






Camne nak pasang?


01. Dah loginkan account korang? Klik Layout..

02. Pilih la area mana korang nak letakkan coding nie.

03. Klik pada Add a Gadget dan pilih HTML/Javascript.

04. Copy code dibawah.

Code dibawah, korang boleh padam tulisan didalamnya.

<textarea rows="5" cols="40">
TEXT
</textarea>

Contoh :


Manakala ini untuk read only.


<textarea rows="2" cols="30" name="text here" readonly="readonly">
text here
</textarea>

Contoh :


05. Dah siap pasang? Save la.

2 Comments

  1. heh piratz...cam tau2 je ape juju nak ea...memang nk blajo nk pasang mende nih pun...tapi tatau cam ne...nk mintak tolong ajar cam bz je sume...heee....thanks!!

    ReplyDelete
  2. tenkiu weh..
    dah lama aku carik code mcm nie..
    steady arh...anyway post bnyak tutorial kat sini..
    mmg berguna la :)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post