AntiVirus Apa Yang Anda Gunakan Sekarang?


Hari ini aku nak review sikit pasal antivirus yang pernah aku pakai sebelum ini. Dengan antivirus komputer anda dilindungi secara menyeluruh macam colgate.Tapi, ia juga terpulang pada versi aplikasi tersebut. Kebanyakkan aplikasi anti virus ini perlu dibeli. Ala. Bukan mahal pun yang original jika dibanding pada faedah menggunakannya. Mungkin ade sesetengah orang lebih suka memuat-turun aplikasi itu bersama key/patch/crack. Itu lebih mudah katanya. Dan aku mengakuinya. Tapi bagi sesetengah pengguna yang tidak tahu bagaimana dan dimana untuk memuat-turun aplikasi tersebut, yang free pun dah cukup ok daripada tidak menggunakan apa-apa jenis aplikasi pun. Aku hanya meng'review' sahaja, bukan untuk menawarkan apa-apa muat-turun buat masa ini. Tak baik tau!!

1. BitDefender Total Security.
Ini adalah antivirus yang paling baik bagi aku. Ia juga disetujui oleh banyak laman web lain. Banyak function dalam BitDefender ni. Yang paling penting crack yang aku dapat expired 38 tahun lagi. Huhu. Ia juga tidak menelan semua crack dan keygen yang aku ada. Antara fungsi yang terdapat didalamnya seperti Game Mode, Defrag, Registry Fix, Vault, dan lain-lain.

2. Kaspersky Internet Security.
Ini adalah antivirus yang lama aku pakai dulu. Ia bagus, tetapi key asyikkena block jer. Biasala, pakai yang tak OEM punya. Nak beli malas. Aku bertukar pada BitDefender bukan kerana ia tidak bagus, tetapi aku merasakan Bitdefender lebih baik. Dalam kaspersky ini, firewall, antivirus, antispyware, dan cara penggunaannya memang bagus. Tidak ada kurangnya dari BitDefender. Yang pentingnya, pastikan key-key korang valid. Satu la aku nak share ngan korang, aku slalu cari key-key baru kat KavKisKey.com. So, sesiapa yang menggunakan kaspersky, carila disana. Pastikan korang disable dulu kaspersky, pastu baru masuk.


3. ESET NOD32 Smart Security Business Edition
Yang ni aku pakai kejap je. Tapi bagus. Sayang tak dapat key. Hehe.. Yang ni aku suka die punye scanner speed. Kejap je scan. Aku ada terbaca dalam satu artikel kat intenet mengatakan Nod32 ni adalah antivirus yang terbaik untuk Window XP. Satu lagi kebaikan Nod32 ni adalah ia tidak mengurangkan pretasi komputer anda. Cubalah.


4. Avast Profesional 4.8
Ini antivirus yang paling popular dikalangan kawan-kawan aku. Bagi aku antivirus ni la yang senang nak crack. Bagus!! Aku suka bila dia detect virus, lagi-lagi speaker tengah bukak. Mesti menggelabah kalau member korang cucuk pendrive dia kat pc korang dan avast mengesan ade virus didalamnya. Tapi kalau korang yang tak tau nak cari crack, aku cadangkan tryla Avast Home. Korang Download je dari web Avast, dan korang install pada komputer korang. Kalau korang ada menggunakan internet, register sahaja account korang dan avast akan hantar key percuma dan korang boleh guna sampai bila-bila. Dan pada komputer yang tiada menggunakan talian internet, korang boleh download manual update di website dieorang.


5. Avira Antivir Personal 9
Ni satu lagi antivirus yang suka makan crack/patch aku. Bengang jerk. Pastu slalu hang. Dah la nak update lama. Layout tak cantik (penting ke?) Senang cite aku tak suka antivirus nie. Apela aku ni. Kutuk plak. Mungkin sesetengah orang yang berpuas hati memakai aplikasi ini. Bagusla. Yang penting aku takkan pakai lagi antivirus Avira ni. NEVER!!


6. AVG 8

Avg ni aku tak pernah pakai langsung. Lambat, berat, payah, dan macam-macam la. scan pun makan pretasi komputer. Aduhai. Payah nak buang virus. Takkan nak kuarantin je kot. Spyware disertakan berasingan. Payah-payah. Senang cita sapa-sapa pakai tukar jela ngan yang lain. Satu lagi yang korang tak tahu pasal AVG nie, die update database virus die lambat. So kalau aku pakai BitDefender boleh buang antivirus baru hari ni, maknanya korang minggu depan baru boleh. Tue pun kalau boleh la kan. Tak taula skarang camne.



7 Comments

  1. heh, bagi juju antvirus paling spoil adalah avast home..
    my bos recommend kan dulu before gune kaspersky...tapi dalam ati, nak jugak pakai kasper..security tu penting...cam was2 je ngan jaminan avast..heh
    hurm..detect ke virus2 cinta tuh?? ade la jugak virus yagn dapat didetect ngan kasper..tpi tak dapat di detect ngan avast...heh..

    ReplyDelete
  2. hmm, paling best aku guna clamwin.
    tapi ni sekadar untuk detect virus je
    xboleh nak edit registry ke ape.

    tapi ok lah, since aku guna PC sndiri kat rumah ni, takde virus cuba curi-curi masuk, ehehee.

    cara aku senang je, bila cucuk mana2 thumb drive, firstly aku akan right click dan tgk kalau ada AUTOPLAY pada bahagian atas skali, confirm ada file autorun.inf dalam thumb drive tu.

    langkah untuk buang mudah, right click balik dan kemudian pg kat SEARCH.
    pastu pegi kat TOOLS > FOLDER OPTIONS... > VIEW > bawah options Hidden files and folders tu, korang TICK (tandakan)

    * Show hidden files and folders

    Dan UNTICK (Nyah tandakan)

    * Hide protected operating system file (Recommended)

    ..

    Langkah seterusnya, taip je ape2 huruf atau nama folder yang ada dalam thumb drive tu dan select satu. Jangan double-click dulu.

    1. Select dan kemudia right click, pilih OPEN CONTAINING FOLDER
    2. New Window akan kuar
    3. Korang boleh tengok contents dalam thumb drive tu dan buang mana2 file HIDDEN yang korang rasa itu virus.

    Terutama skali AUTORUN.inf ataupun folder RECYCLE

    Selamat mencuba.

    Aku bagi komen ni pun sebab aku x suka install anti virus dalam komputer. Setiap kali on pc, penat nak run kat start up dan penggunaan anti virus ni menggunakan banyak memory. BENCI :)

    ReplyDelete
  3. itu aku tau la... nway thanks...
    sebab kalau local disk takleh double click 2 maknenye ade la autorun.inf tue...

    ReplyDelete
  4. bg aku, avira adalah pilihan terbaik.. selain free, ia bukan saja mencegah dari virus pada pc semata2, ia juga mempunyai anti-spyware n adware... dan ia sangat berkesan selama aku menggunakannya.. tak cukup ngan tu, aku juga gunakan autorun eater untuk mengelak virus dari thumbdrive serta yg paling penting, aku matikan sistem autorun pada all drive dalam pc...

    kaspersky internet security juga bagus.. aku pernah guna, namun ia berat pada pc walau pc yg aku gunakan tika itu berprocessor core 2 duo 1.8Ghz dan ram 2GB...

    ReplyDelete
  5. tul tu kill vearn... autorun eater pun memainkan peranan penting...

    ReplyDelete
  6. apa kate korang try software nih....USB Disk Security...not bad..
    http://www.zbshareware.com/

    ReplyDelete
Previous Post Next Post