RocketDock : Penyeri Desktop Komputer Korang



Hari ni aku nak review sikit tentang aplikasi yang aku selalu guna untuk menyerikan desktop komputer aku. Aplikasi ini dinamakan RocketDock. RocketDock ini adalah aplikasi yang diadaptasikan dari MacOS. Setelah mencuba pelbagai aplikasi seperti ObjectDock, RK Launcher, Fences, Windows Blind, dan Rainmeter, aku lebih menyukai Rocket Dock. Ia bersesuaian dengan sebarang Windows atau lebih tepat lagi boleh digunakan pada Windows 2000, Windows XP, Windows Vista dan Windows 7. Selain dari menyerikan desktop, aku juga menggunakannya sebagai medium untuk meletakkan kesemua shortcut aplikasi yang aku gunakan. Oleh disebabkan aku adalah seorang yang tidak suka meletakkan apa-apa ikon pada bahagian desktop, RocketDock ini adalah aplikasi yang tepat untuk kehendak aku. Selain itu, RocketDock juga membenarkan ikon-ikon itu ditukar kepada kehendak aku. Begitu juga pada bahagian docklet dan skin.


Screenshot desktop lappy aku. Kosong jerk.

Serba sedikit mengenai RocketDock.
  • Korang boleh me'minimize'kan windows pada dock.
  • Mempunyai real-time view seperti yang dimiliki Windows Vista dan 7.
  • Mempunyai fungsi Drag & Drop.
  • Bersesuaian dengan Multi-Monitor/Dual Monitor.
  • Menyokong alpha-bended PNG & .ICO icon.
  • Mempunyai fungsi Auto Hide dan popup apabila Mouse Hover.
  • Boleh diubah suai sepenuhnya.
  • Menyokong ObjectDock Docklet
  • Bersesuaian dengan MobyDock, ObjectDock, RK Launcher, dan Y'z Dock Skin.
  • Berjalan lancar pada komputer yang perlahan.
  • User-Friendly.
  • Boleh diletakkan pada bahagian atas, bawah, kiri, atau kanan desktop
  • Paling penting sekali, ia adalah aplikasi percuma, tiada pembayaran perlu dibuat.

System Requirements:

  • Windows 2000/XP/Vista/7
  • 500Mhz or faster CPU
  • 10MB RAM free
* Please note that Windows XP x64 Edition, Windows Vista 64-bit Editions, Windows 7 64-bit Editions, and alternate shells are not yet support

Muat-Turun RocketDock
RocketDock v1.3.5
Size : 6.20MB

Docklet Yang Aku Gunakan.


1. Stack Docklet


Didalam keadaan 'Fan'

Stack mempunyai paparan Fan atau Grid, a la Leopard. Mempunyai 3 pilihan; Automatic, Fan, Grid.

2. Volume Sphere



Membantu aku memperlahankan volume lappy ku ini.

3. Battery Meter Docklet



Memberitahu aku baki power bateri lappy jika aku tidak menggunakan charger.

Lain-lain docklet, korang boleh dapatkan di sini.

Skin Yang Aku Gunakan


Skin ni bertemakan rak buku dan dinamakan Bookself2.

p/s : Sape yang nak skin ni bagi mail kat aku. Aku send pakai mail. mrpiratz[at]gmail[dot]com

24/03/2010 : Kepada sesiapa yang mahukan ke semua file diatas, boleh download melalui file dibawah. Tidak termasuk RocketDock Installer..
Muat-turun RocketDock Docklet+Skin Via Mediafire

15 Comments

  1. dah guna. tp kdg2 mcm mengganggu sebab skrin netbook ni kecik :P

    ReplyDelete
  2. @fina fento - kan boleh resizekan.. kecikkan la skit.. tak pun minimizekan skit icon tue.. try stack..

    ReplyDelete
  3. good information... salam kenal dari blog sahabat...!!!

    ReplyDelete
  4. aku pun pakai rocket dock..tp Stack Docklet tu aku x-de nak download pun x blh ko blh tlg upload kan blk kat mediafire

    ReplyDelete
  5. rocketdock memang best,lama dah pakai tu :)

    ReplyDelete
  6. memang cun ler bro..jeles member dibuatnyer..tq

    ReplyDelete
  7. @Kliaman - Download, jangan tak download...

    ReplyDelete
  8. rocketdock memang best...
    cantik plak skin rak buku tu..
    aku dh jumpe kat deviantart..
    thanks bro..

    ReplyDelete
  9. bagus mr piratz, blog kau kini semakin bagus,mudah dibaca, dan themes yang ko pilih sangat bersesuaian. syabas!

    ReplyDelete
Previous Post Next Post