5 Laman Memendekkan URL



Kali ni aku nak review skit laman web yang menawarkan pemendekan URL atau dalah bahasa omputihnya URL Shortener. Sorry la kalau kesemua laman dibawah bukan diperbuat oleh anak tempatan. Ini kerana aku tidak tahu apakah url mereka (kalau ada bagitau). Kenapa perlukan URL Shortener ni? Jawapan aku mudah, orang zaman sekarang nak yang ringkas dan padat. Sebelum aku menyenaraikan 5 laman tersebut, mari kita imbas kembali sejarah URL Shortener ni. Laman pertama yang menawarkan pemendekan URL adalah TinyURL. Ia ditubuh pada tahun 2002. Pebangunan laman-laman yang menyerupai TinyURL ini mula bertambah sebaik sahaja tertubuhnya Twitter. Ini kerana di Twitterlah fungsi ini digunakan.

Kerana terlalu banyak laman yang menawarkan pemendekan URL, aku hanya dapat menyenaraikan hanya 5 laman yang aku rasa mempunyai keunikan sendiri.

1. Goo.gl



Goo.gl ini adalah URL Shortener yang digunakan oleh Google untuk memendekkan url. Terdapat addon untuk Mozilla dan Chrome yang dicipta untuk pengguna memendekkan URL.

2. ow.ly




Dimiliki oleh Twitter tool : HootSuite, Ow.ly membolehkan korang memendekkan, berkongsi fail dan menjejaki URL yang korang pendekkan.




Ini adalah laman yang pernah aku gunakan dahulu sebelum berpindah ke goo.gl. Ia adalah antara laman web pemendekan URL yang popular masa kini. Korang juga boleh mendaftar disana.




Satu laman web yang mempunyai domain yang unik. Laman ini adalah salah satu dari laman yang mempunyai domain terpendek dan unik.



tr.im juga mempunyai domain yang unik dan mempunyai tujuan yang bersesuaian dengan fungsi yang ditawarkannya.

p/s : pn.dk hanya rekaan aku sahaja. Laman tersebut tidak wujud sama sekali.

6 Comments

  1. bro...setiap laman web yang kasi pendek url,selain pendekkan url yang panjang,dia juga boleh pengaruhi kadar visitor ke blog kita tak?

    ReplyDelete
  2. @ Piston - Aku rasa tak.. kecuali ko share link tersebut kat twitter/facebook atau lain2...

    ReplyDelete
  3. aku suke goo.gl.. kadang2 aku pkai bit.ly.. tu pon sbb nk tgk berape klik..

    ReplyDelete
  4. wat masa skrg ni aku just guna bit.ly je..ckup la guna satu je..hehe

    ReplyDelete
  5. kalu guna tweetdeck ntok twitter, dia auto kecikkan url..
    tapi tu ntok twitter la..

    ReplyDelete
  6. isgd n trim x pernah dengar lg..hehe

    ReplyDelete
Previous Post Next Post