Periksa Dead Pixel Pada LCD Monitor



Pada hari ini aku jarang melihat komputer baru menggunakan monitor CRT. Ini disebabkan saiz dan berat. Begitu juga harga monitor LCD sekarang boleh didapati dengan harga yang rendah. Penggunaan monitor LCD juga satu langkah yang bijak untuk menjimatkan penggunaan elektrik jika dibandingkan dengan monitor CRT. Satu-satunya masalah dengan monitor LCD adalah LCD rosak atau dead pixel. Dead Pixel ini adalah pixel yang tidak memaparkan kecerahan sebenar atau tidak memaparkan warna output yang betul. Ini kelihatan menjengkelkan dengan berwarna hitam, putih atau titik berwarna pada skrin korang. Dengan menggunakan aplikasi Injured Pixel, ia membolehkan korang untuk memeriksa Dead Pixel pada monitor LCD.

Korang boleh menggunakan Injured Pixel untuk menguji monitor LCD yang baru dibeli. Aplikasi ini akan mengisi seluruh screen dengan salah satu warna yang membentuk sebuah pixel, membolehkan korang untuk memeriksa skrin bagi pixel yang memaparkan warna yang tidak bersesuaian.

Contoh Dead Pixel.





Pastikan :
  1. Screen LCD korang bersih dari sebarang kekotoran, habuk dan tanda.
  2. Screen Resolution sama dengan Monitor Resolution.
  3. Korang bukan seorang yang mempunyai rabun/buta warna.
Download



Download Injured Pixel. Saiz : 41.0 kb




5 Comments

  1. bro.. lu nye entry x tepikir dik otak la bro.. nice one la.. i like. aritu pasal bateri laptop.. lu kencang la bro.. 1 year ahead nero.. hehehe ok la i support your blog.. keep up the good job

    ReplyDelete
  2. carrying out dead pixel check,
    found satisfactory.

    ReplyDelete
  3. kalau ade dead pixel boleh pulihkan ke?

    ReplyDelete
Previous Post Next Post