Langkah-Langkah Membuat Word Cloud



Word Cloud ni apa kejadahnya. Ia bukanla aplikasi, perisian, atau widget. Ia sekadar himpunan perkataan didalam sesuatu tempat. Antara aplikasi yang menggunakan Word Cloud ini adalah WP Cumulus. Kepada pwnulis blog yang ingin menggunakan WP Cumulus boleh ke entri yang pernah aku tulis dahulu iaitu Memasang Tag Cumulus. Tak kira la korang menggunakan blogger atau wordpress.



Berbalik kepada topik asal yang aku ingin tulis. 2-3 hari lepas aku menjadi gile membuat Word Cloud ni. So, aku nak share sikit macam mana aku membuat gambar diatas. Pada mulanya aku cuba buat secara manual dengan menggunakan Abode Photoshop CS3. Disebabkan tak lawo dan tak jadi, aku hampir giveup. Dan tetiba aku terfikir untuk mencari tutorial kat Google. Aku rasa macam nak bunuh diri bile aku search keluar site generator. Penat je aku try wat, dekat 4 jam plak tue. Hampeh tul. So, sesiapa nak cuba, jom ke Wordle[dot]Net. Selamat mencuba.

Antara hasil yang aku dapat selepas membuat Word Cloud guna Tag yang ade pada blog ni.








p/s: Benda camni pun nak cite kat blog ke? Tah pape je aku nih.. Semak tul.


7 Comments

  1. menarik.. ni la hasil seni yg aku suke.. typography namanye.. hahaha..

    ReplyDelete
  2. typography ea.. entahla.. tak terpikir plak tadi...

    ReplyDelete
  3. betul ke link yg ko bg nie bro??mcm dh expired punye domain jer..hoho

    ReplyDelete
  4. betul la tu dawie.aku baru pergi.ok je

    ReplyDelete
  5. Ehh, okay wat this entry ! I belajar something new today :)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post