Bersihkan Sistem Komputer Sebelum Shutdown Dengan CCleaner

Screenshot
CCleaner adalah aplikasi yang terbaik dan pembersih pelayar web yang pernah aku gunakan. Berikut ini adalah trick menggunakan CCleaner yang akan membuatnya berfungsi secara automatik sebelum shut down, tetapi tidak memerlukan aplikasi pihak ke-3. Oh ya. Lupa plak nak memperkenalkan aplikasi CCleaner ni.

CCleaner


CCleaner adalah aplikasi nombor satu untuk membersihkan PC yang menggunakan Windows. Ia akan melindungi privasi online korang dan membuat komputer korang lebih cepat dan lebih selamat. Mudah digunakan dan ringan.



Langkah-Langkah

1. Buat satu icon pada bahagian Desktop.

2. Klik butang kanan (right click) dan pergi ke bahagian Properties


3. Klik pada bahagian Shortcut, dan tambahkan '/AUTO /SHUTDOWN' pada bahagian target.
Contoh : "C:\Program Files\CCleaner\CCleaner.exe" /AUTO /SHUTDOWN

CCleaner shutdown

4. Cuba Shutdown komputer korang untuk melihat hasilnya.

p/s : Cara ini dicuba pada Windows 7 Ultimate 32bit. Ia juga digunakan pada Windows XP dan Windows Vista.

8 Comments

  1. ha.. tak jadi? ko biar betul.. aku buat ok jerk...

    ReplyDelete
  2. takbole la bro..dier kata not valid path mende tah.
    and lagi satu bro, ruangan soalan kat mana?
    nak tanya satu soalan yg tengah memusykilkn aku nih

    ReplyDelete
  3. bro Piratz masa shutdown tu dia akan keluar apa2 mesej ker.

    ReplyDelete
  4. @caca - aah kena download.. download kat sini http://www.filehippo.com/download_ccleaner

    @baro - pulak dah.. pasal ruangan soalan tue, ko boleh tanya kat shoutbox.. tapi kalau nak mudah pakai mail..

    @kliaman - die run aps tue la

    ReplyDelete
  5. sbb masa aku shutdown dia x kuar pe2 mesej jadi aku x tahu ler sama ada jadi atau tidak aku buat tu.

    ReplyDelete
  6. aku slalu bersih slpas aku on komputer..hahaha

    ReplyDelete
Previous Post Next Post